راپل کار
کار در ارتفاع

نماشویی
شستشوی نمای ساختمان

پیچ و رولپلاک نما

نور پردازی نمای ساختمان

رنگ نمای ساختمان


رنگ های طبیعی فرش دستباف :: کار های ساختمانی

کار های ساختمانی

  • ۰
  • ۰

رنگ طبیعی فرش

مطالعات زیادی در مورد بکاگیری مواد رنگزای طبیعی و افزایش راندمان صورت گرفته است . با توجه به اینکه خواستگاه اصلی فرشهای دستباف ایران می باشد اهمیت تحقیق و مطالعه روی رنگزاهای طبیعی که مهمترین مورد مصرف آنها فرش دتباف است دو چندان می گردد .

امروزه تلاش در جایگزینی و یا توسعه در بکارگیری رنگزاهای طبیعی شدت گرفته است . به دلایل ویژگی های خاصی که رنگزاهای طبیعی دارند از جمله زیست سازگاری آنها ، عدم سمیت و سهولت در دسترسی و تولید سبب گرایش بیشتر به این دسته از رنگزاها شده است ، اما مطالعات علمی دقیق روی فرایند رنگرزی طبیعی و خود رنگزاها راندمان و کیفیت کار را افزایش خواهد داد .

روناس گیاهی علفی است که عمر نسبتاً طولانی دارد . محل اصلی رویش روناس آسیای صغیر و کشورهای هند ، چین و ایران می باشد که در ایران در مناطق آذربایجان ، مازندران ، خراسان ، فارس ، کرمان و یزد کشت می شود از روناس رنگ قرمز طبیعی با ساختمان شیمیایی زیر که آلیزارین نامیده می شود و در ریشه قرار گرفته به دست می آید .

ریشه روناس در نواحی شن زار تا عمق یک متری در خاک فرو می رود و با توجه به مدت زمانی که ریشه در خاک باشد (طول عمر گیاه) رنگ متفاوتی حاصل می شود . با افزایش عمر ریشه راندمان رنگی روناس افزایش می یابد . البته علاوه بر سن ریشه شرایط رشد و نمو گیاه عامل دیگری است که در بازده رنگی تاثیر می گذارد . از ریشه هفت ساله روناس برای بدست آوردن رنگ های لاکی و ارغوانی ، ریشه سه ساله رنگ های نارنجی و ریشه چهار و پنج ساله رنگ های قرمز شاداب و متمایل به سرخ به دست می آید . مواد شیمیایی مختلف با توجه به واکنش هایی که روی مواد اصلی تشکیل دهنده ساختار شیمیایی رنگزای روناس انجام می دهند و اسیدیته محیط های شیمیایی که رنگزای روناس در آنها قرار می گیرد فام نهایی کالا را تحت تاثیر قرار می دهند .   

در کارگاه های قالیشویی انواع مختلفی از روش های شور و با توجه به درخواست مشتری و نتیجه ای که از محصول نهایی مورد نظر است ، روی فرش انجام می گیرد و گاهی نیز ناخودآگاه مواد مورد استفاده در فرایند شور تغییراتی روی فرش دستباف ایجاد می نمایند . در روش های شور سنتی قالی از برخی مواد برای تغییر در فام رنگی استفاده می شود که مطالعه علمی روی چگونگی تاثیر مواد کمکی صورت نگرفته است .

منبع: مواد رنگزای طبیعی در فرش و قالی

  • ۹۷/۱۱/۰۳
  • مجید رضاحیدری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی